Onderzoek in een corrupte stad

Tot nu toe heb ik vooral verhalen geplaatst over reisjes en tripjes, maar na 2 maanden in Mumbai heb ik natuurlijk ook al behoorlijk wat voor mijn onderzoek gedaan. Diverse excursies, literatuuronderzoeken en vooral interviews hebben mij een beter beeld van stad gegeven. Een beeld dat zeker niet rooskleurig is. Mumbai is ziek. Ziek van de corruptie en de strijd om geld en macht die overal in de samenleving is verankerd. Een ziek beeld dat zeker in mijn onderzoeksonderwerp publiek wonen overal in terug komt.

Corruptie is overal. Ook in Nederland moeten we onze kop niet in het zand steken met voorbeelden als de bouwfraude. In India is het alleen overduidelijk zichtbaar en overal in de samenleving verankerd. Vrijwel niemand wil er over praten, vanwege hun eigen belangen of vanwege schaamte. Ondertussen is er een kleine groep politici, ambtenaren, projectontwikkelaars en maffia die met hulp van de politie, rechters en media enorme winsten binnen halen, zonder dat daarvan de rest van de samenleving kan profiteren. Enig houvast vaak voor veel mensen is dat India enige vorm van democratie kent. Een democratie met een gedateerd kiessysteem, corruptie politici en waarbij niet het individu kiest op wie men stemt maar de kaste leider, stamhoofd of slumlord bepaalt op wie moet worden gestemd. Ironisch genoeg wordt het leiderschap van voormalig Minister-president Indira Gandhi genoemd als moment waarna de corruptie pas echt goed zijn intrede deed in de samenleving. Zij liet zien dat geld, macht en succes kon worden verkregen met omkoping in politiek en bedrijfsleven.

In ons onderzoek komt de corruptie overduidelijk naar voren. Bij de manier waarop Mumbai zich ontwikkeld speelt corruptie een belangrijke rol. Nieuwe slums ontstaan met corruptie, torenhoge flats ontstaan met corruptie. Eigenlijk is er bij elk nieuw bouwproject wel sprake van enige vorm van omkoping. Tegelijkertijd worden de overvolle treinen niet verbeterd, omdat anders de investeringstroom van de Wereldbank zou afnemen en daardoor de ambtenaren minder geld in eigen zak kunnen steken. Zijn projectontwikkelaars helemaal niet gebaat bij een betere treinverbinding, omdat anders de grond- en huizenprijzen in het zuiden van de stad minder hoog zouden zijn. En staat de aanleg van een weg zowel op de begroting van de staat als de gemeente, terwijl de weg toch echt maar één keer is aangelegd. Waarnaar zou het geld deze keer weer zijn verdwenen? In ieder geval niet naar de doorsnee Indiër, die vier uur per dag moet reizen in een overvolle stinkende trein en veels te veel betaald voor een woning (ook in een slum), maar tegelijkertijd wel belasting betaald.

Ook binnen de publieke woonsector (woningen ontwikkeld door overheidsorganisaties voor lagere inkomensgroepen) speelt de corruptie een trieste rol. Grond voor publieke woningbouw wordt onderhands verkocht aan projectontwikkelaars, zodat de ambtenaar en projectontwikkelaar flink kan cashen. Een slumlord wordt opgebeld om een slum te ontwikkelen (met omkoping van politie) op een stuk grond bestemd voor publieke woningbouw. Vervolgens kan door een private ontwikkelaar ‘slum rehabilitation’ plaatsvinden, waarbij er hoger kan worden gebouwd en meer woningen voor hogere inkomensgroepen kunnen worden ontwikkeld. Appartementen voor lagere inkomensgroepen worden zo gebouwd dat de muren tussen de appartementen er direct weer kunnen worden uitgebroken, zodat van vijf appartementen direct na oplevering één duur appartement kan worden gemaakt voor de rijke Indiër. Toewijzing van publieke woningbouw vindt plaats via een loterij, die uiteraard kan worden omgekocht. En de productie van publieke woningbouw stagneert überhaupt onder druk van politici, ambtenaren, projectontwikkelaars en maffia die gebaat zijn bij hoge grond- en woningprijzen en daardoor zo min mogelijk publieke woningbouw. Geweld wordt daarbij niet geschuwd. Het voormalig hoofd van de Maharashtra Housing and Area Development Association (de publieke woningbouworganisatie) vertelde in een interview met mij, dat hij na zeven mislukte moordaanslagen op hem maar was gestopt met zijn werk onder druk van vrouw en kinderen. Het draait blijkbaar alleen maar om het zoveel mogelijk geld verdienen door politici, ambtenaren, projectontwikkelaars en maffia en al wens je daar niet aan mee te werken kan je niet normaal functioneren.

Van deze verhalen wordt je soms wel een beetje erg triest en cynisch. Gelukkig merk je er persoonlijk in het leven in Mumbai vrij weinig van en is de stad leefbaar voor zowel arm als rijk. Ik heb het daarom nog steeds reuze naar mijn zin in deze stad en met mij gaat het verder prima. Ik zie nog steeds leuke, spannende nieuwe dingen en heb af en toe een lekker feestje. Soms zou je alleen willen dat je wat kon veranderen in de stad. Een hele samenleving en politiek systeem kan je alleen niet zomaar veranderen. Wat dat betreft mogen we blij, maar kritisch tegelijkertijd zijn over ons eigen Nederland.

Jan

Hoi Willem,

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Wie zij dat ook al weer?/
Hij speelde zelfs een jaar in Rottedam-Zuid.
Dit alles relativeert het leven in ons kouwe kikkerland. Soms kan je zowaar trots zijn op je oranje thuisland.
Maar toch heb ik er zin in om volgende maand je even te zien. Geniet van de mooie dingen, ook al kan je de misstanden niet direct veranderen.

Friet

Hey Willem!

Een iets meer kritische mening dan ik van je gewend ben. Maar het laat wel zien dat je meer van Mumbai gezien hebt dan wat je uit al die toeristische boekjes zou halen.

En zoals je zelf ook al zegt, op straat merk je er niets van. Elk land zijn eigen cultuur, en de cultuur die je hier schetst kan je je in Nederland nooit voorstellen.

Veel plezier nog de laatste paar weken ;)

Rens

Topverhaaltje weer!
Tja, Willem...dan hebben we het in Nederland met onze JP zo slecht nog niet. Maar ga je nu je deze geheimen hebt onthuld ook nog de wereldverbeteraar spelen er er iets aan doen?
Hulde trouwens dat je de trein ook hebt opgenomen in je verhaal!

Railway Rens

Opa en Oma

Wat een voor onze begrippen onbegrijpelijke situatie beschrijf je. Hoe kun je in deze corrupte bende een objectief onderzoek doen vragen wij ons af. En toch leeft en bruist het, krijgen wij de indruk! Fijn dat je het nog steeds reuze naar je zin hebt. Hoe is het allemaal mogelijk in een land dat op weg is om mede een en hoofdrol te spelen in de mondiale machtsverschuiving van het westen naar het oosten!Hgr van ons beiden.

Freekie

Willempie! Trieste zaak daar, vind het goed dat je ook die kant van India in je verslag benadrukt.

Veel plezier de laatste weken en denk je nog aan mijn verzoekje (A)

kusje

Irene & Harry

Hé Willem,
Wat een goed verhaal. Hoe weet wat de mensen vertellen of dat waar is? We kunnen ons voorstellen dat corruptie het hele onderzoek beïnvloed. Gelukkig kan je ondanks dit alles toch nog genieten.
Succes, liefs van ons.

P.S. die bruine boterham met kaas is zo slecht nog niet hé.

Jan

Hee Willempie,

Helaas wel een beetje herkenbaar verhaal.. je kan
helaas zo weinig in betekenen in zo'n systeem. behalve het mooi beschrijven dan. Veel succes met de rest van je onderzoek! kom graag even bij je kijken over 2 weken!

groetjes Jan

Soessie

Hoi Willem,
Wat een goed geëngageerd stuk van jou. Soms heb je een Systeem met Corruptie, maar dit is dus Corruptie met een Systeem. Een goeie tijd nog daar, groet Soessie en ja: Willem.

mark

willempie

een indrukwekkend verhaal
jammer dat je weet dat het die corruptie gebeurd en dat het er is, maar dat je er eigenlijk zelf helemaal niks aan kunt doen
maar goed te horen dat je het nog steeds naar je zin heb :D

kusje (waarbij ik met jan heb afgesproken dat hij mijn kusje komt brengen in india ;))

Freek

He Willem! Eindeloos polderen is ook niet altijd alles, maar toch mogen we er best blij mee zijn. Ik ben net terug uit Rusland waar eigenlijk ook alles mogelijk is als je maar geld neerlegt.

Succes nog t laatste maandje!

Freek!

sofie

Wat een verhaal zeg, en konden jullie er maar wat aan doen voor de mensen die daar wonen, maar helaas kan de politiek en de mensen die het land besturen daar alleen er wat aandoen, zelfs de media is corrupt daar. Geld heeft een grote machtspositie, vaak ook negatief. Ik vind het fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en geniet er nog een paar weken van.
Groetjes van Sofie.

Nurgul

Hoi Willem,

Inmiddels ben ik gek geworden van Chantal. Ze heeft het alleen maar over jou op het werk. Ik ben blij dat je 4 mei weer terug komt. Natuurlijk overdrijf ik een beetje maar Chantal mist je! :)

Verder ziet de site er goed uit, lijkt me erg interessant maar te veel om alles te gaan lezen :) Chantal heeft er genoeg over verteld de afgelopen 85 dagen (uitgerekend vanaf 26 januari tot heden).

Willem, hou nog effe vol en we zien je gauw weer terug.

Groetjes van mij (Nurgul) en een dikke kus van Chantal,
(Nurgul??? Je weet wel, van het ErasmusMC feest in Ahoy).

Chantal

Nurgul was, vóór mijn geklets over jou, al gek hoor Willem..;)